2013. július 12., péntek

Nyári ebéd fröccsel



Eltűntem kis időre innen, de nem vesztem el, úgyhogy a blog nem kering magányos szatellitként a világhálón, hanem folytatja kijelölt pályáját. Ételekkel, borokkal és összevissza mindenféle szövegekkel kedvem és időm szerint. Na, ez a szabadság, de legalábbis a látszata. Ennyi, stílszerűen kocsmai filozófálás után, szolid brokkoli tortaszelet kapott helyet a tányéron, egy kis szaftos tarjával, melléjük a teraszról csipegettem a balkonkertből néhány zöld-fűszert. A paradicsom a brokkoli tortához kötelező, ámbár, ha ínyencek vagyunk, akkor szezonálisan körteszeletekkel az igazi.  A töltelék nem bonyolult dolog, megpároljuk a brokkolit, ízlés és lehetőség szerint reszelt sajt, tejföl, tojás, ízesítés szerecsendió, őrölt bors és só. Mi gyári leveles tésztaalapot használunk, megjegyzem a sütés előtt a tetejére sem árt a reszelt sajt. Volt még ott vegyes fehér a baji hegyről, gondoltam, a nagy melegben fröccs dukál. Nem tévedtem. A Wikipédia ezt írja a fröccs legendájáról: 1842. október 5-én Fáy András a fóti pincéjébe hívta szüretre Vörösmartyt és néhány barátját. A barátok között ott volt Jedlik Ányos is, aki nemcsak az elektromosság nagy tudósa volt, hanem a szódavíz magyar feltalálója is. Ahhoz, hogy a bor erősségét kellemesen enyhíteni lehessen, nemcsak a szódavíz előállítását kellett felfedeznie, hanem természetesen fel kellett találni egy olyan üveget is, amelyből a szódavizet ki lehessen "fröccsenteni". Jedlik magával vitte a világ legelső szódásüvegét, majd a házigazda és a vendégek elképedésére elkészítette a Fáy-birtokon a legelső fröccsöt, amit németesen spriccernek nevezett el. Vörösmartynak azonban nem tetszett ez a szó, így helyette találta ki a fröccs szót. A költő később a Fóti dal című költeményében említi meg a szódával hígított bort: „fölfelé megy a borban a gyöngy”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése